Ahad, Januari 18, 2004

Sebelum terlupa, tahniah kepada S.Othman Kelantan (SOK) yang menerima Anugerah Sastera Negara yg melayakkannya menjadi Sasterawan Negara ke-9. Lama dah tak ada penerima ASN selepas SN Pak Lah Hussain. Majlis penganugerahan diadakan di Hotel Istana, KL pada 12 Januari lalu.

Umur SOK baru 64 tahun. Masih ingat lagi masa aku, Petai dan Saharil bersamanya di Tasik Permaisuri, Bandar Tun Razak pada suatu tengah malam pertengahan bulan Ogos 2000. Masa tu Ranofla Dianti Irwan belum lagi bernikah dengan SOK. Baru berkenalan kot. Tapi kemesraannya telah ada. Ya, kami sama-sama menyertai Bengkel Penulis Muda DBP-2. SOK dan Khadijah Hashim yang jadi pembimbingnya. Aku kira, itulah bengkel penulisan pertama yang aku sertai seumur hidupku.

SOK bagi aku memang kritis. Cerpennya yang paling kuingat pastinya Putera Sang Siput (kalau tak silap) yang penuh satira. Senak juga perut kala membacanya. Dan SOK kerapkali berpendapat, Pak Sako sewajarnya menjadi Sasterawan Negara kita yang pertama mendahului Keris Mas. Barangkali ada unsur politik di situ yang menafikan terus penobatan Pak Sako hingga ke akhir hayatnya. Cubalah kalian baca Putera Gunung Tahan oleh Pak Sako. Bukankah dia telah mendahului zamannya.

Bagi generasi muda, aku rasa, SOK lebih dikenali menerusi Pusaran -cerpen yang terhimpun dalam KOMSAS. Selain Juara yang telah difilemkan, novel Ustaz, Nagogho Astana, dan beberapa lagi novel turut menjadi sebutan. Aku ada juga membaca cerpennya dalam kumpulan cerpennya berjudulBeberapa Pembetulan. Di sana, SOK telah menyatakan Hang Tuah Lima Bersaudara sebenarnya cuma 3 Bersaudara sahaja.

Aku komakan (,) di situ dulu tentang SOK.

0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP