Selasa, Februari 03, 2004

Malam Raya.
Aku menghantar sms kepada Faisal Tehrani. Dah lama tak hubunginya. Paling akhir aku bercakap dengannya kala dia nak interviu aku untuk ruangan Fokus di Tunas Cipta bagi bulan November 2003. Hasrat aku menempah novel bersirinya Tunggu Teduh Dulu di Utusan Malaysia yang diterbitkannya sendiri dalam bentuk buku. Nak tempah di se-lain.com tak dapat-dapat aku buka page tu.
Tahu Faisal di mana?
Dia membalas sms aku dari Turki! Kak Mawar ada juga beritahu masa cuti lepas yang Faisal yang sibuk dengan tesis Ph.Dnya telah ke Turki. Khabarnya sejak Oktober lagi. Barangkali mencari bahan melengkapkan kajian sastera Islamnya. Aku sangka dia sudah balik untuk beraya di sini.
Sebaliknya dia kini di Urgup, Anatolia. Mengajar Bahasa Inggeris di Tuzla. Esok, beraya di kampung keluarga angkatnya di sana. Cuaca tak elok, sms Faisal. Salji saja. Bayram mubarek olsun, ucapnya lagi. Tentu dia dah fasih cakap Turki sekarang!
Aku mulai membayangkan novel Faisal akan datang, barangkali berlatarkan Turki pula. Dan Faisal cuma pulang sekali sekala selama dua minggu ke tanah air untuk bertemu penyelia tesisnya (kalau tak silap Dr. Ungku Maimunah).

Hari Raya Korban 1424
Sepupu orang rumah aku bertunang pada hari ini. Tak pernah aku dengar dibuat orang. Barangkali dah tak ada hari lain kot. Terasa melucukan, tapi itulah realitinya. Orang sekarang tidak lagi membesarkan hari ini. Padahal Eidil Adha lebih akbar daripada Eidil Fitri!

Hari Raya Kedua
Pertama kali seumur hayat, semasa pergi beraya ke rumah saudara sebelah sini, aku menemui orang berpuasa sunat Isnin pada hari tasyrik!

0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP