Jumaat, Ogos 20, 2004

i
Esok mulai cuti seminggu. Nampaknya saya tidak akan bercuti. ANak dan isteri terpaksalah saya hantar ke kampung. Cuti sekolah kali ini akan saya habiskan di dua lokasi berbeza. Pertama di JB. Dari 21-24 Ogos saya akan ke Bengkel Penulis Muda Johor VI (genre Novel) 2004 di Hotel Seri Malaysia, JB. Ia lanjutan bengkel tahun lepas yang berlangsung pada Oktober 2003 di Naza Hotel, JB.

Para peserta yang berjaya menulis manuskrip novel (sahaja!) sepulangnya mereka dari Bengkel V dulu akan dipanggil semula. Para penceramah/pembimbing lain seperti Kak Mawar Shafei dan Kak Aminah Mokhtar (kedua-duanya pernah menjadi facie Kepezi 2000 yang saya sertai), Saifullizan Tahir, Dr. Gunawan Mahmood dan Drs. Ungku Zaman Tahir.

Selesai di JB, saya akan berangkat ke KL untuk Kursus Penulisan Berita bagi guru-guru penghubung media SMKA seluruh Semenanjung. Bermula Isnin dan berakhir pada Jumaat di sebuah hotel di Jln. Hj. Hussein off Jalan Tunku Abd. Rahman. Sayangnya Nazmi yang wajib saya hubungi jika ke KL, sibuk dengan Kembara Merdeka di Malaysia Timur. Mungkin hanya Ashadi Saiman si peguam muda yang dapat saya temui.

ii
Ini barangkali sambungan puisi Berikan Aku yang telah saya siarkan dahulu. Kedua-duanya sudah berusia lebih kurang 4 tahun. Syukur, ia masih selamat tersimpan di egroups KMSM.

Di Masjid Nanti

Di masjid nanti
aku harap akan ada
khatib yang meninggikan suaranya
menyebut amar makruf nahi mungkar
berani menegur ummahnya.

Di masjid nanti
aku harap akan ada
makmum yang terperanjat
terbangkit rohaninya dari sengguk lena.

Di masjid nanti
aku harap akan tiada
sang mata-mata yang memerhatikan
sang khatib di atas mimbar.

20 Okt 2000
Zaid Akhtar


1 komentar:

Tanpa Nama,  4:19 PTG  

Excellent, love it!
» »

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP