Isnin, September 27, 2004

Lagi sambungan wawancara ...

FT : Apakah yang sdr fahami tentang sastera Islam? Apakah Sesegar Nailofar dan Rona Bosphorus tergolong dalam kategori ini.

Sastera Islam? Sangat bersetuju dengan gagasan bersastera untuk manusia kerana Allah. Kedua-dua novel saya memang tergolong di dalam kategori ini. Ditambah kedua-duanya menyentuh persoalan global dunia Islam.

FT : Sebagai seorang guru apakah yang sdr dapati kelemahan anak bangsa sekarang ini?

Mereka agak lalai. Barangkali kerna selalu digula-gulakan dengan hiburan dan kemewahan. Sedih juga dengan budaya “takpedulisme” di kalangan remaja. Yang terkini, makin ramai yg tak dapat memahami makna patriotisme.

FT : Bolehkah sdr ceritakan serba sedikit proses kreativiti Rona Bosphorus.

Saya menyimpan hasrat menghasilkan novel berlatarkan Turki sejak 1997 sepulangnya dari menjelajah ke sana. Barangkali kerana belum cukup bersedia, saya hanya berjaya menulis dua buah cerpen iaitu Rintihan Bosphorus (Muslimah, Mac 2001) dan Senja Istanbul (Utusan Zaman, 3 Feb 2002). Justeru, saya perlahan-lahan mengumpul bahan. Apabila membaca sejarah Turki Moden dan kisah-kisah Muhammad al-Fatih keinginan itu makin kuat. Pada akhir 2001, saya cuba menulis novel itu tetapi cuma mampu menyiapkan 5 bab terawalnya. Setahun kemudian, pada Ramadhan 1423, saya berusaha menyiapkannya semasa cuti persekolahan. Agak sukar pada mulanya menyambung kerja yg terhenti setahun. Tetapi apabila Parti AK pimpinan Teyyep Erdogan memenangi pilihanraya Turki saya makin bersemangat memandangkan betapa novel saya berbetulan dengan kebangkitan Islam di sana. Sebulan tempoh saya menulisnya. Bahan-bahan telah saya kumpul sejak lawatan ke Turki lagi dan ditambah dari semasa ke semasa, termasuk kamus bahasa Turki (saya ada mengambil subjek Bahasa Turki 1 di universiti), peta Turki dan Istanbul, buku-buku pelancongan, pamflet, dan lain-lain.

0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP