Selasa, Disember 07, 2004

1
Saya selalu teringat kata-kata Pak Samad Said, pengalaman menulis novel baru seperti baru belajar menulis novel kali pertama. Begitulah yang saya alami. Dan saya memang menyokong seratus peratus kenyataan Sasterawan Negara itu. Mungkin bagi sesetengah penulis ia tidak berlaku, tetapi bagi saya ia sangat benar.

Semasa menulis novel sulung - Sesegar Nailofar - boleh dikatakan saya menulis ikut sedap walaupun masih agak berhati-hati. Begitupun novel saya tidaklah setebal mana, lantaran saya telah terdidik dalam disiplin penulisan cerpen yang padat dan ekonomik. Saya tidak tahu bagaimana mahu memanjangkan cerita dan mereka subplot yang mampu menambah ketebalan novel.

Apabila menulis novel kedua - Rona Bosphorus - saya lebih tertekan kerana sudah ada pengalaman menulis novel. Namun seperti kata Pak Samad, ia seperti baru belajar menulis novel kali pertama. Terasa ia lebih sukar dan menjerihkan berbanding yang terdahulu. Dalam Rona ternyata saya jauh lebih 'perlahan' dan 'takut-takut' yang membuatkan ia lebih padat dan lebih nipis.

Dan kini apabila menghadapi yang ketiga, apakah akan berlaku situasi serupa?

2
Sabtu
Saya ke KL. Bertolak jam 6 pagi dan tiba di DBP kira-kira jam 9 suku. Bertemu Anjan Ahzana dan Lutfi Ishak di Kedai Buku DBP, mengintai-ngintai buku di situ sebelum bersama Saifullizan Yahya ke Sudut Penulis.

Talib Samat selaku panel yang bakal mengulas Nailofar sudah tiba. Kami berbual-bual beberapa perkara termasuk soal HSPm yang bakal diumum pada hari Isnin. Adik-adik mantan MPR (spt Ghafirah, Ukuza, Ida Munira, Azlan dll) yang begitu bersemangat juga sudah menunggu kehadiran Lim Swee Tin dan Prof Rahman Shaari yang sedikit lewat. Berbual-bual dahulu di lobi sebelum diskusi karya bermula tepat jam 10.35 pagi.

Turut hadir di majlis diskusi, penulis mapan Aminah Mokhtar dan editor makro Nor Azah Abd Aziz. Selain itu, Hajah Zainab Kasim mantan Ketua Bahagian Sastera Kebangsaan DBP juga hadir malah sempat berucap sesudah menyampaikan cenderamata.

1 komentar:

Tanpa Nama,  4:49 PTG  

Very cool design! Useful information. Go on!
» »

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP