Jumaat, Disember 10, 2004

Sedikit lagi cebisan catatan
Sabtu 4 Dis 04
Seusai program saya tidak terus pulang ke Johor, sebaliknya berbual dengan teman-teman bertukar-tukar perkembangan diri. Di luar jangkaan, hari ini menemukan saya dengan Ahmad Zafran Abdul Mutalib pemenang Hadiah Sastera Siswa Bank Rakyat 1992. Ingat lagi cerpennya yang berjudul Cintaku Hanya Untuk-Nya (sila rujuk antologi Annyss Sophillea) yang hebat itu? Saya masih terhimbau lagi watak Azlan selaku "imam rock" yang berjaya menawan hati Anum Nirmala. Begitu juga dengan cerpen Nur Sadiq yang menampilkan ilmu seni mempertahankan diri dan plot perjuangan anak muda. Ya, kali ini saya gembira dapat menemui penulisnya dan apatah lagi beliau telah kembali menulis.

Saya, Zafran dan Rauf (mantan MPR 04) berbual pelbagai topik sebelum sama-sama terheret untuk bersama menunaikan fardu Zohor di Surau DBP dan menjamu selera dan mata di Pasar Budaya santak ke jam lima. Zafran ketara mudah mesra dan terasa berat pula hati saya ketika menghantarnya ke Hentian Pudu petang itu.

Jam 6, saya dan Rauf ke Rumah Pena. Saja melepak-lepak sementara menunggu malam. Tidak lama kemudian, muncul Lutfi dan Anjan yang juga berniat serupa. Kami berborak santak ke Maghrib. Malam itu kami menonton final Piala Malaysia di Bucu DBP sambil menikmati makan malam. Terima kasih Anjan yang sudi menemani saya dan Rauf bermalam di Rumah Puspanita.

Ahad 5 Dis 04
Sesudah bersarapan di Bangsar, saya dan Rauf meninggalkan Anjan di rumah kawannya. Kami kemudian menuju ke Bandar Mahkota Cheras. Kak Aminah Mokhtar mengundang saya beraya ke rumah barunya di sana. Rumah lamanya di Taman Beringin, Jinjang, rasanya sempat dua kali saya singgah, tetapi yang baru dan cantik ini belum pernah. Memang banyak perkara yang ingin dibualkan. Apabila Nazmi tiba sejam kemudian perbualan tambah rancak - terutama di meja makan. Sebelum pulang, kami dihadiahkan kumpulan puisi Kak Min yang berjudul Semoga Cepat Sembuh. Banyak tip yang kami kutip sepanjang di rumahnya. Khususnya, pengalaman Kak Min menulis dan menerbitkan sendiri novel dan buku puisinya.

Perjalanan diteruskan ke Seremban. Saya meninggalkan Rauf di Terminal Bas Seremban lantaran saya mahu ke Sikamat, lebih tepat lagi ke SMKA SHAMS bertemu teman paling akrab. Jam 6, saya bertolak pulang ke Batu Pahat dengan harapan tidak terlepas peluang menyaksikan Debat Perdana di TV1 jam 9 malam nanti.

1 komentar:

Tanpa Nama,  9:42 PG  

Very nice site!
» » »

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP