Jumaat, November 05, 2004

SUARA (A to R)

Suara A : Politik wang dengan rasuah tu tak sama ke? Samalah tu. Orang tak mengaji tinggi pun tahu. Yang kau pilih dia apasal?

Suara B : Kalau guna bahasa Melayu, bangsa kita tak boleh maju ke? Habis Jepun dan Jerman tu, bahasa apa yang dia orang guna kalau bukan bahasa ibunda mereka

Suara C : Siapa tak undi dia tu dalam pemilihan hari tu, insya Allah selamatlah di Padang Mahsyar, sebab anda tidak makan suap

Suara D : Eii, bulan-bulan puasa ni, tak ada menda lain ke kau nak cakap? Asyik politik politik politik. Kurang pahala tau.

Suara E : Politik dengan agama dengan kehidupan mana boleh dipisahkan, bang. Kalau pisah juga, sahlah memang sekular.

Suara F : Islam dah syumul, universal. Tak payahlah pakai konsep baru.

Suara G : Apa bising-bising ni? Suruh bini dia bertudung dulu, baru bercakap fasal nak laksanakan Islam.

Suara H : Aiyyaa… apa macam ini lebuh raya, asyik eksiden aja. Sudah berapa ratus kes daa? Ini mana kontraktor buat?

Suara I : Itu semua Tuhan punya kuasa. Saya bukan orang biasa. Itu kontraktor orang “biasa”

Suara J : Kesian, orang Islam di Selatan Thai ramai dibunuh, ditindas. Tak patut betul tentera Thai.

Suara K : Ini kesan daripada SAR la ni. Ramai yang nak jadi militan.

Suara L : Kau ingat SAR tempat lahirkan pengganas ke? Yang penagih dadah setengah juta tu belajar di sekolah mana?

Suara M : Hari-hari ada isu rogol, sumbang mahram dalam media. Macam mana ni?

Suara N : Apa susah, kasi hududlah. Selesai masalah. Yang kau kata hudud zalim apasal? Hukum Tuhan pun kau nak saman?

Suara O : Bodoh betul rakyat Amerika, Bush penyangak tu juga yang dipilihnya.

Suara P : Eleh, 2 X 5 dengan kita juga. Yang kuat rasuah (opss, maaf...politik wang), pecah amanah, tahi judi, kaki botol juga yang kita pilih hari tu.

Suara Q : Alamak harga barang dah naik. Kata hari tu takkan naik.

Suara R : Minyak naik barang naiklah. Itu pun tak tau? Kan aku dah cakap sebelum PilihanRayaUmum dulu. Bayarlah dengan duit bonus kau tu!


Read more...

Rabu, November 03, 2004

BUKTI

Ingat lagi Debat Perdana siri 1 jam 9mlm di TV1? Datuk Johan Jaafar cuba mengusik Ustaz Nasha ttg isu keganasan yg kononnya hasil tangan umat Islam. Datuk JJ sebagai bekas wartawan (yg setia dengan etikanya kononnya) nampak cuba mempertahankan kesahihan laporan-laporan berita daripada agensi2 berita dunia yang menuduh muslim sebagai pengganas dalam tragedi di Bali dan Basilan.

Selamba Ustaz Nasha (sebagai bekas peguam) bertanya, ada bukti? Datangkan buktinya dulu. Baru boleh tuduh Islam teroris. Ya tak ya, mereka yang menuduh Islam sebagai teroris tu ada bukti ke?

Begitu juga dengan serangan ke atas WTC dan isu Iraq miliki senjata kimia. Apabila Kerry bertanya pada Bush (dlm debat mereka), mana buktinya? Mana bukti bahawa Muslim yg menyerang New York? Mana bukti Iraq ada senjata berbahaya? Mawas putih bertopeng itu tidak mampu menjawab.

Apabila menyorot pembunuhan beramai-ramai di Tak Bai dalam Ramadhan ini, sekali lagi bukti diremehkan. Dan lebih menyedihkan apabila punca penangkapan 6 orang guru agama itu berdasarkan tuduhan (menjual pistol kpd militan) yang masih belum dibuktikan.

Read more...

Selasa, November 02, 2004

Novel sulung saya -Sesegar Nailofar – insya Allah, akan didiskusikan selepas hari raya nanti. Terima kasih kepada adik-adik Alumni MPR yang aktif bersemangat, yang masih berminat untuk memilih novel saya. Walaupun saya rasa, sebagai novel pertama pastilah banyak cacat-celanya. Apapun, saya memang bersedia menerima ulasan, komentar dan kritikan daripada sesiapa jua.

Novel itu sebenarnya telah diulangcetak pada 2002 iaitu setahun sesudah diterbitkan. Dan berdasarkan rekod yang saya terima daripada UPND, memang jualannya lebih baik daripada Rona Bosphorus. Barangkali kerana covernya yang memikat atau lenggok bahasa dan penyampaiannya yang lebih tenang atau isinya yang lebih intim dengan pembaca – saya tidak berapa pasti.

Saya kini sedang menekuni novel seterusnya. Memang kebiasaan saya lebih enak menulis novel pada bulan puasa. Tegal lama tidak digunakan, kemahiran sedikit berkarat. Bagaimanapun, proses kali ini nyata berbeza dengan novel-novel yang saya bikin sebelumnya kerana keseluruhan cerita sudah ada dalam kepala. Dua novel saya terdahulu, semasa mula-mula menggarapnya, saya sendiri tidak tahu apa kesudahannya nanti. Yang ini, sudah saya siapkan sinopsis selengkapnya.

Yang merisaukan saya, intro novel yang ini kurang memikat. Kurang padat dan agak longgar,saya kira. Bab pertama sangat penting. Kalau bab pertama dah terabai dan tidak menarik, alamat novel takkan dibaca orang!

Yang lebih merisaukan saya, pertama kali saya mencuba watak utama seorang perempuan. Bagaimana saya mahu menjiwainya berterusan? Mungkin saya kena banyak merujuk kepada isteri dan memerhatikan tindak-tanduknya dalam beberapa keadaan. Mungkin saya kena banyak membaca buku psikologi perempuan!

Read more...

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP