Khamis, Januari 27, 2005

OSAMA = TSUNAMI?

Pasti ramai yang seperti saya menonton Dokumentari Tsunami di TV1 pada jam 10.30 malam, 23 Januari 2005. Sedih juga. Bukan hanya tragedi Tsunami yang menyayat hati, tapi mukadimah dokumentari itu yang saya anggap masih berkiblatkan Barat. Betapa menyeranahnya saya apabila dokumentari terbitan RTM itu menyamakan Osama Ben Laden dengan Tsunami!

Bayangkan, Osama Ben Laden disamakan dengan Tsunami kerana dianggap membawa bencana dan kemusnahan kepada manusia dan alam sekitar. Bagi dokumentari itu, Osamalah penyebab berlakunya serangan Amerika ke atas bumi Afganistan dan Iraq. Hanya kerana 'kesilapan' Osama menyerang WTC pada 11 September 2001, umat Islam terpaksa menerima akibatnya. Anda dapat bayangkan pendirian media perdana kita di sini. Bayangkan betapa tidak berpendiriannya mereka terhadap isu keganasan. Betapa tidak bijaknya mereka membaca muslihat dan menghidu fitnah yang ditabur oleh Amerika - musuh sebenar kita. Betapa mereka hanya percaya pada laporan CNN, BBC, Reuters, AFP, Agensi yang kesemuanya milik Yahudi.

Akhirnya saya menutup TV. Pada saya, tanpa faktor Osama (sahihkah bukti penglibatannya atau tuduhan semata) pun Amerika Laknatullah itu akan menceroboh Afghanistan, tanpa faktor Saddam (mana senjata kimianya?) pun Bush si 'Babi Hutan' itu akan melanggar Iraq. Media kita tahu. Media kita melaporkan semua itu. Tetapi kenapa dokumentari tadi begitu kurang ajar 'merosakkan' imej Osama?

Khulasahnya, kita benci keganasan, kita tahu siapa sebenarnya pengganas, tapi kita masih tidak mahu atau takut-takut menuding jari ke arah pengganas yang sebenarnya!

0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP