Khamis, Mei 19, 2005

ADA APA DENGAN BUKU?
Kesibukan seringkali membataskan masa saya untuk membaca. Namun seberapa daya saya cuba mencuri waktu untuk membaca. Lantaran saya yakin sungguh-sungguh, hanya dengan membaca saya akan beroleh idea baru, selain minda menjadi segar dan teruja semula. Kebetulan, baru-baru ini di Pesta Buku, saya membeli sebuah buku terbitan Utusan Publications - Ada Apa Dengan Buku? - kumpulan esei Shaharom TM Sulaiman dan Suriati Shamsuddin. Ia belum saya baca seluruhnya, tapi tatkala mebelek-beleknya di rumah, saya menemui beberapa kisah berkaitan kegilaan membaca buku. RM19 cuma. Buku ini ada kembarnya, berjudul "Buku Kekasihku".


SIRNA SEBUTIR BINTANG
Usai membaca Tunas Cipta Mei 2005 yang mengisi pengalaman Siti Hajar Mohd. Zaki sewaktu menghasilkan cerpen-cerpen yg termuat dlm Sinar Sebutir Bintang, saya teruja utk membeli kumpulan cerpennya itu. Selain tanda sokongan untuk penulis seangkatan, saya memang menggemari gaya penulisan (terutama kesegaran diksi dan ayat) penulis berbakat mantan MPR 1996 yang berasal dari Kedah ini. Paling menarik perhatian saya tentunya cerpen "Selebriti". Cerpen ini bertolak daripada kata-kata: "bertudung pun boleh popular". Pembaca bijaksana tentunya dapat menebak siapa ikon tersohor yang dimaksudkan penulis. Saya rasa, Siti Hajar patut menghantar cerpen ini ke URTV, bukannya Tunas Cipta. Cubalah dapatkan SSB!


DUNIA ADALAH SEBUAH APARTMEN
Ini judul kumpulan cerpen Anwar Ridhwan terbitan terbaru DBP. Kulit tebal, agak mahal, tapi saya beli juga. Saya jadi peminat Anwar Ridhwan sejak Naratif Ogonshoto kerana sebelum itu saya sangat kurang atau jarang sekali meneliti karyanya. Seperti Allahyarham Abdullah Tahir (yang saya sangat kagumi setelah memiliki kumpulan cerpen Sang Tahanan), Dato' Dr. Anwar menawarkan kesegaran dan kelainan yang ketara dalam kebanyakan cerpennya. Malah, cerpen-cerpennya yang berlatarkan luar negara juga sangat menarik. Cari-cari juga kumpulan cerpen Cikgu Azizi Hj. Abdullah. Tidak maujud.

0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP