Ahad, Jun 26, 2005

LINGKARAN PENULIS ISLAMIK

Sesungguhnya, lebih setahun dahulu, saya menerima sms daripada seorang penulis muda terkenal tanah air yg menyatakan harapannya: alangkah baiknya jika kami penulis-penulis lulusan bidang agama mengadakan satu pertemuan dan duduk berbincang perkara yang bermanfaat untuk Islam. Saya amat bersetuju, mahu membantu, tetapi sejurus itu tiada tindakan susulan di antara kami. Masing-masing diam, tenggelam dalam kesibukan tugas dan berkarya.

Namun setelah setahun berlalu, lebih tepat lagi sejak hadir ke Perhimpunan Penulis Muda Nasional 2005 di Tg. Piai, hati saya masih teringat-ingat cadangan itu dan sentiasa terdorong untuk menyatakannya semula. Apatah lagi mengingatkan pelbagai fenomena yang mengancam umat Islam dan peristiwa 11 September 2001, hati saya makin kerap mendesis, kini sudah tiba masanya untuk kami memikirkan sesuatu, melaksanakannya secara bersama dan duduk dalam satu lingkaran/ikatan yang berhadafkan dakwah Islamiyyah.

Lalu kami bertemu dan duduk berbicara mengulangi harapan lama. Syukur. Segalanya positif. Biarpun sudah berlalu setahun, tetapi kami rasa belum terlambat untuk bersama.

Ia masih di peringkat perbincangan. Masih lagi terlalu awal untuk mensasarkan tuju hala ikatan para penulis yang menjurus dan terdidik sepenuhnya di institusi pengajian tinggi dalam jurusan agama. Segalanya perlu dibincang dan dirancang. Setiap perbincangan dan rancangan menagih pertemuan demi pertemuan. Dan untuk mengadakan pertemuanlah cabaran awal yang harus kami hadapi.

Namun saya kekal optimis. Ikatan sebegini - biarpun longgar - perlu ada. Sastera Islam di Malaysia perlu diperkasakan, dan inilah antara langkah-langkahnya. Penulis-penulis lulusan bidang agama perlu disatukan hati-hati mereka agar lebih bertenaga, lebih berisi dan lebih berstrategi dalam meneruskan kesinambungan dakwah pena mereka.

Beberapa orang penulis muda yang agak menjanjikan telah menyatakan sokongan apabila saya hubungi. Kepada teman-teman sefikrah dan sealiran, mungkin boleh hubungi saya untuk kita berbicara lebih dekat lagi. Insya Allah.

1 komentar:

Tanpa Nama,  7:43 PTG  

Looking for information and found it at this great site...
» »

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP