Khamis, Disember 08, 2005


Cuba teka: Siapakah yang berada di dalam bas sekolah ini?
a) Manusia
b) Pelancong
c) Perayu undi
d) Hantu

Sifir Pengkalan Pasir

PAS akhirnya kehilangan kerusi DUN Pengkalan Pasir dengan kekalahan yang meragukan. Bezanya 134 undi sahaja. Macam mana boleh tewas? Banyak faktor. MUngkin BN telah diterima rakyat. Mungkin calon Pas tak popular. Mungkin tak ada isu besar yang boleh dimainkan pembangkang (siapa pembangkang kali ini?). Mungkin Annuar Musa berangan nak jadi MB pula. Mungkin sebab BN dah habis berjuta-juta. Mungkin sebab undi pos dan orang dalam kubur. Memang cukup banyak sebab musababnya.

Tapi, menurut seorang saudara, sifir kekalahannya mungkin begini. Katalah, satu bas boleh bawa 44 penumpang. 44 kali kali 3 bersamaan 132. Hmm. Mungkin sekitar 4 buah bas yang ditahan kemudiannya dilepaskan (kerana didakwa bukan hantu tetapi perayu undi!) menjadi punca kedudukan kerusi DUN Kelantan bertambah genting menjadi 23-22.

Eh, betul ke mereka tu perayu undi? Bila tengok pakaian, tak macam perayu undi pun. Sesiapa yang terlibat dengan pilihan raya tentu tahu. Waktu berkempen telah tamat pada malam hari mengudi. Bas-bas yang ditahan tu (yang didakwa membawa hantu, jembalang, toyol dsb) memasuki kawasan Pasir Mas pada tengah malam santak ke pagi menjelang pilihan raya. Kalau betul mereka datang untuk mengundi, pada pagi pilihan raya, mana boleh merayu undi lagi? Nak rayu pada siapa lagi? Orang semua dah masuk tidur waktu tu. Pagi esok pun dah tak boleh merayu dan berkempen - hari pembuangan undi. Kalau SPR jawab lagi kelakar. Mereka tu pelancong! Alahai, ada juga pelancong dalam negeri tersesat pagi-pagi buat nak tengok pilihan raya.

Walaupun kalah, tapi Husam Musa, Exco Kelantan, tetap tenang. "Kita berterima kasih kepada rakyat di Dun Pengkalan Pasir yang mempunyai daya tahan yang kuat sehingga walau pun serangan bertubi-tubi dalam segala bentuk tetapi undi PAS meningkat sebanyak 160 undi berbanding pilihan raya tahun 2004," kata Husam kepada wartawan.

Menurut Husam, PAS menang tiga undi jika tidak termasuk undi Pos. Tetapi apabila masuk undi Pos yang selalu kita komplen kerana kurang ‘transperansi’ dengan undi Pos ini," kata beliau kepada wartawan. Katanya lagi, sekurang-kurangnya, di Peti Undi Banggol Chicha sebanyak 13 orang ‘mati’ telah dapat mengundi.

Entahlah. Untuk menang, semua tu tak kira. Kan matlamat memang menghalalkan cara. Biasalah, kalah menang adat bertanding. Siapa yang rasa perjuangan mereka benar, teruskan perjuangan!


Bagaimanapun tahniah kepada 415 yang mengundi Datuk Paduka Ibrahim Ali. Mereka memang setia sehidup semati. :-))




0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP