Khamis, Disember 08, 2005


Cuba teka: Siapakah yang berada di dalam bas sekolah ini?
a) Manusia
b) Pelancong
c) Perayu undi
d) Hantu

Sifir Pengkalan Pasir

PAS akhirnya kehilangan kerusi DUN Pengkalan Pasir dengan kekalahan yang meragukan. Bezanya 134 undi sahaja. Macam mana boleh tewas? Banyak faktor. MUngkin BN telah diterima rakyat. Mungkin calon Pas tak popular. Mungkin tak ada isu besar yang boleh dimainkan pembangkang (siapa pembangkang kali ini?). Mungkin Annuar Musa berangan nak jadi MB pula. Mungkin sebab BN dah habis berjuta-juta. Mungkin sebab undi pos dan orang dalam kubur. Memang cukup banyak sebab musababnya.

Tapi, menurut seorang saudara, sifir kekalahannya mungkin begini. Katalah, satu bas boleh bawa 44 penumpang. 44 kali kali 3 bersamaan 132. Hmm. Mungkin sekitar 4 buah bas yang ditahan kemudiannya dilepaskan (kerana didakwa bukan hantu tetapi perayu undi!) menjadi punca kedudukan kerusi DUN Kelantan bertambah genting menjadi 23-22.

Eh, betul ke mereka tu perayu undi? Bila tengok pakaian, tak macam perayu undi pun. Sesiapa yang terlibat dengan pilihan raya tentu tahu. Waktu berkempen telah tamat pada malam hari mengudi. Bas-bas yang ditahan tu (yang didakwa membawa hantu, jembalang, toyol dsb) memasuki kawasan Pasir Mas pada tengah malam santak ke pagi menjelang pilihan raya. Kalau betul mereka datang untuk mengundi, pada pagi pilihan raya, mana boleh merayu undi lagi? Nak rayu pada siapa lagi? Orang semua dah masuk tidur waktu tu. Pagi esok pun dah tak boleh merayu dan berkempen - hari pembuangan undi. Kalau SPR jawab lagi kelakar. Mereka tu pelancong! Alahai, ada juga pelancong dalam negeri tersesat pagi-pagi buat nak tengok pilihan raya.

Walaupun kalah, tapi Husam Musa, Exco Kelantan, tetap tenang. "Kita berterima kasih kepada rakyat di Dun Pengkalan Pasir yang mempunyai daya tahan yang kuat sehingga walau pun serangan bertubi-tubi dalam segala bentuk tetapi undi PAS meningkat sebanyak 160 undi berbanding pilihan raya tahun 2004," kata Husam kepada wartawan.

Menurut Husam, PAS menang tiga undi jika tidak termasuk undi Pos. Tetapi apabila masuk undi Pos yang selalu kita komplen kerana kurang ‘transperansi’ dengan undi Pos ini," kata beliau kepada wartawan. Katanya lagi, sekurang-kurangnya, di Peti Undi Banggol Chicha sebanyak 13 orang ‘mati’ telah dapat mengundi.

Entahlah. Untuk menang, semua tu tak kira. Kan matlamat memang menghalalkan cara. Biasalah, kalah menang adat bertanding. Siapa yang rasa perjuangan mereka benar, teruskan perjuangan!


Bagaimanapun tahniah kepada 415 yang mengundi Datuk Paduka Ibrahim Ali. Mereka memang setia sehidup semati. :-))




Read more...

Ahad, Disember 04, 2005

PERTEMUAN BUKAN MILIK KITA

Semasa ke MPI Bangi dua minggu lepas, saya tersua dengan Taufiq Hakim Ahmad. Dia teman sekuliah saya semasa di Irbid. Lama sungguh tidak berjumpa dengannya - sejak takharruj dari Yarmouk, hinggalah sekarang. Taufiq orang Selangor, punya anak dua, dan sedang mengambil KPLI J-Qaf di situ.

Spontas saya teringatkan penglibatan Taufiq dalam grup nasyid yang pernah menghasilkan album. Dia salah seorang anggota kumpulan Suara Hati yang pernah popular bersama Nada Murni dan The Zikr dulu. Hampir semua lagu dalam albumnya saya gemar. Terutamanya lagu "Pertemuan Bukan Milik Kita" yang menjadi lagu penutupnya.

Beberapa teman saya tentunya mengingati lagu ini. Ada di kalangan mereka yang menitipkan liriknya untuk bakal isteri yang mahu dikahwini. Ya, barangkali setiap lagu ada kenangannya tersendiri!

Pertemuan menghadiahkan kita kasih sayang
Jika cinta satu pasti bertemu
Ia tidak ternilai
Kerana di antara hati kita
Telah tiada antaranya lagi
Yang ada hanya cinta kasih Ilahi

Kita berpisah hanya sementara
Kerna pertemuan bukan milik kita
Jasad dan suara berjauhan sentiasa
Namun cinta abadi

Biar berpisah selalu menderita
Kerna syurga menagih ujian
Sedang neraka dipagari oleh nikmat
Bertemu tidak jemu
Berpisah tak gelisah

Bicara kita adalah bicara sufi
Tanpa suara dan kata-kata
Kerana penghubung kita adalah suara hati
Bertemu berpisah kerana Allah…

Read more...

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP