Khamis, Oktober 30, 2008

IMPIAN-IMPIAN dalam PENULISAN NOVEL DAKWAH

Impian kita memang banyak. Namun dengan niat berdakwah seraya melangsungkan tuntutan amar ma’ruf nahi munkar dan pembentukan generasi ulul albab kita berharap karya-karya dakwah yang dihasilkan mampu mencapai tiga sasaran berikut:

Novel Dakwah sebagai Model
Kesemua protagonis dalam novel-novel kita setakat ini ditampilkan sebagai seorang pelajar Islam yang bercita-cita tinggi, kuat semangat Islamnya, memiliki sifat-sifat mahmudah, bijak bertindak dan sangat peka dan sensitif dengan ehwal sekelilingnya.

Bagi kita, dalam sebuah novel dakwah, watak sebegitulah yang perlu ditonjolkan sebagai qudwah hasanah yang kita mahukan tegal pembacanya sedikit sebanyak akan terkesan dengan bahan bacaannya.

Kita kira pembaca kontemporari mesti peka dengan isu-isu semasa, nasib umat Islam di tempat lain, malah harus prihatin dengan ancaman musuh-musuh Islam yang merosakkan umat Islam dengan ghazwul fikri (serangan pemikiran) dan ghazwul tsaqafi (serangan budaya) yang sangat terancang.

Novel Dakwah sebagai Alternatif
Masyarakat kita sudah terlalu banyak dilambakkan dengan karya-karya yang berbau cinta asyik-masyuk, hanyut tenggelam, dan melalaikan, justeru harus ada karya dakwah yang lebih baik yang hadir sebagai alternatif kepada pembaca. Kalau menulis karya berunsur cinta/melankolia sekalipun (baca: cinta sebagai bumbu, bukan sebagai mauduk utama), biarlah kisah cinta yang terkawal dan selari dengan batas-batas Islam – mengutamakan nilai-nilai Islam seperti tidak bergaul bebas, patuh ibu bapa, dan taat memelihara syariat.

Novel Dakwah sebagai Perisai
Bukan sekadar alternatif, karya dakwah harus diisi dengan pemikiran dan ilmu yang berupaya membangunkan diri dan rohani khalayaknya. Karya dakwah yang berjatidiri Islam dan Melayu juga mampu bertindak sebagai perisai kepada masyarakat yang menghadapi serangan budaya dan pemikiran yang bertali arus dari pelbagai jihat.

(Diubahsuai daripada kertas kerja Kolokium Citra Dakwah dalam Novel Popular, 21 Ogos 2008, Puri Pujangga1, UKM)


2 komentar:

S.K,  5:30 PTG  

salam,

Ustaz, lupe lah nak minta bawa kertas kerja tu... ana emel je lah nanti...
Sementara waktu tu, cuplik petikan di atas tu di forum, ye? :)
Jazakallah Khair :)

Wassalam.
~S.K
berkhidmat untuk masyarakat~
(Ewah! :D )

Zaid Akhtar 7:06 PTG  

SK,
tafadhali.

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP