Sabtu, Mei 30, 2009

From the pages to the silver screen
(petikan tulisan Meor Shariman dalam NST hari ini)

Among the recent blockbusters are Harry Potter, Twilight, The Chronicles of Narnia, Inkheart, Slumdog Millionaire and Angels & Demons.Adapting best-selling books for the silver screen also proved successful in Indonesia with Ayat-Ayat Cinta and Laskar Pelangi.However, this is not the case in Malaysia.

Three best-selling Malaysian novels flopped at the box office -- Ranjau Sepanjang Jalan in 1983, Mira Edora in 1990 and Pelangi Pagi in 2004. Ranjau Sepanjang Jalan, based on a novel by Datuk Shahnon Ahmad, was directed by Jamil Sulung.
Starring Sarimah and Melissa Saila, the story revolves around a widow (Sarimah) who has to take care of her seven children after the death of her husband.The gritty story was considered too "heavy" by the audience despite the memorable acting by the legendary Sarimah.

Mira Edora, based on a novel by Khadijah Hashim, was directed by Zulkifli M. Osman and starred Julia Rais and Noor Kumalasari. The story is about Mira Edora who falls in love with an older man who could have been her father. This heavy drama did not make any headway in the movie world.In 2004, Rosnani Jamil adapted Khadijah Hashim's Pelangi Pagi into a film titled Bicara Hati which introduced Nurfazura as an actress. The film tells the story of a girl who falls in love with her teacher. Bicara Hati failed at the box office.

Astro Shaw is now adapting Malaysia's most-read teen romance, Lagenda Budak Setan, into a movie. Written by Ahadiat Akashah, the story revolves around the love life of a college boy. The novel was released in 1989 and sold more than 100,000 copies.The film stars Farid Kamil and Lisa Surihani, and is directed by Sharad Sharan.

Another best-selling novel, Jibam written by Ujang, was adapted into a movie last year. Unfortunately, the project, utilising Finas' feature film loan, is in limbo due to financial problem. Like Lagenda Budak Setan, Jibam sold more than 100,000 copies.KRU Films is in the midst of adapting Malay classic Hikayat Merong Mahawangsa. The film is expected to be Malaysia's answer to The Chronicle of Narnia.There is no dearth of Malaysian best-selling novels that can be turned into successful movies. Producers can just walk into the nearest bookstore and they will be able to find what they want. If a producer is thinking of a horror flick, why not Tamar Jalis's Bercakap Dengan Jin? Bercakap Dengan Jin is one of those horror novels that keep readers reading at night with the lights on.

If a producer is looking for an Islamic themed love story similar to Indonesia's Ayat-Ayat Cinta, Zaid Akhtar's Salju Sakinah could be it. And one of the most beautiful love stories ever written is Bukan Puteri Lindungan Bulan by Liana Alfiera Malik.

Sumber: NST 30 Mei 2009

6 komentar:

Rusdi Abd Rahman 9:12 PTG  

Cikgu,
1. Bukan nak memuji tetapi kenyataan realiti..., tulisan ini yang cadangkan Salju Sakinah untuk difilemkan selaku teras tema cinta Islam saya bersetuju. (saya pun boleh garap jalan cerita dan skripnya ya... hehehe...).
2. Saya dapat khabar bahawa filem 'Laskar Pelangi' sebuah filem yang menarik (maksudnya dalam konteks kejiwaan...), saya juga terbaca entri blog Azizi Abdullah menyatakan 'Laskar Pelangi' ini hebat nilai kejiwaannnya. Saya menunggu tayangannya di pawagam atau dapatkan VCD/DVD yang asli.

Tanpa Nama,  12:26 PTG  

tumpang bangga dgn sahabatku ini

Maizura Mohd Ederis 5:12 PTG  

Salam Zaid Akhtar,

Saya rasa Meor ni macam tahu apa yang ada dalam isi hati dan kepala saya. Saya kenal Meor sebab kami sama-sama menulis skrip dan wartawan. Tapi kali terakhir saya jumpa dia pada bulan puasa lalu. Dan kami tidak pula bercakap pasal adaptasi. Sebaliknya pasal hal-hal biasa dalam dunia penulisan skrip. (Meor adalah penulis skrip CICAK MAN)

Zaid,

Saya sekarang sedang membaca Salju Sakinah yang saya beli dan dapatkan tandatangan awak pada pesta buku tahun lepas (2008). Ingat tak saya bercakap-cakap dengan Puan Ainon masa tu?

Maaf lah sebab terlalu lewat membaca. Sebenarnya, saya baca Salju Sakinah secara 'langkau-langkau' siri dalam Utusan Melayu dulu. Dan saya mula membaca secara penuh pada Sabtu 30 Mei (bersamaan hari dengan tulisan Meor). kenapa saya baru baca pada 30 Mei? Puncanya, pada 29 Mei saya dapat tahu Kabir Bhatia akan ke Jordan pada 2 Jun untuk pengambaran Nur Kasih yang turut ditulis oleh saya. Dengar saja Jordan, saya terus teringat Salju Sakinah. Esoknya terus baca sambil mencari-cari visual-visual yang 'gempak' yang ada pontesi untuk dipersembahkan di layar besar. Dan tentunya dengan niat untuk "berborak" dengan pengarah yang pernah sampai dan shooting di Jordan.

Zaid,
Agaknya pentanda apakah ini ya....Kabir ke Jordan, saya pula membaca Salju Sakinah manakala atikel Meor terbit pada masa yang sama? Ha...ha...sekadar menyatakan pandangan.

Apa pun, kalau ada masa, jemput tonton drama bersiri 26 episod NUR KASIH setiap Jumaat jam 9-10 malam, mulai 29 Mei. Jika terlepas episod pertama minggu lepas, boleh tengok dalam online catch-up web TV3 secara percuma.

Selamat maju jaya untuk awak....

Maizura Mohd Ederis 5:23 PTG  

Ikuti hasil kerja drama dan filem saya dalam blog :

http://www.tangisanbulanmadu.blogspot.com

Zaid Akhtar 12:06 PG  

Tuan RAR,
terima kasih atas sokongan. Pujian saya pulangkan kepada-Nya. Saya juga teringin menonton Laskar Pelangi.

Wah, dapat manager baru ya. Makin takda can nampaknya The Blues. Asyik bertukar-tukar manager, bila nak mantap?

TanpaNama,
haaza min fadhli Rabbiy. Hang tak turun KL lagi ka?

Kak Maizura,
terima kasih kerna sudi membaca SS yang seadanya itu. Iya, saya masih ingat lagi pertemuan petang Ahad di gerai PTS di PBAKL08 itu. Maaf kerana saya jenis lambat cam (mudah lupa agaknya) rupa orang bila bertemu semula di mana-mana.

Jika ada apa-apa bantuan berkaitan, usah lupa hubungi saya. :-) Moga dipermudahkan segala urusan.

Azi81 11:25 PG  

Saya kira setelah membaca novel ayat-ayat cinta, ia adalah novel perintis pada abad ini berkisar cinta islami. Tetapi saya terlupa ada penulis malaysia seperti saudara yang tidak kurang hebatnya. Saya membaca salju sakinah pada suasana pembacaan saya memerlukan perubahan di mana membaca bukan sahaja novel cinta tetapi sifatnya ilmiah. Terus saya teringat pada novel HAMKA, Tenggelamnya Kapal Van Der Wjick, yang dikecam apabila seorang ilmuwan agama bercakap tentang cinta. Saya kira saudara adalah gelombang HAMKA yang keberapa saya tidak tahu... :) tetapi yang pasti karya saudara sangat indah untuk dihalusi dan dicerna dalam kehidupan kita. Syabas dan Tahniah. Saya setuju sekiranya novel ini dapat difilemkan... pasti menjadi santapan rohani yang cukup baik. Semoga saya dapat memiliki semua novel saudara. Teruskan usaha.

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP