Rabu, Julai 15, 2009

PEMENANG HADIAH SASTERA DARUL TA'ZIM VII 2009
KATEGORI NOVEL REMAJA

Apa Kata Panel Hakim?

Kekuatan novel ini terletak pada muatan nilai agama. Syahir tampil sebagai role model ahli sukan remaja yang mempertahankan syariat dalam sukan meskipun dia menghadapi pandangan skeptikal daripada orang di sekelilingnya. Nilai yang dibawa oleh novel ini berupaya mengubah paradigma remaja agar lebih komited terhadap agama walaupun mereka aktif dalam sukan. Sebagai sebuah teks yang kaya dengan maklumat, novel ini memberikan manfaat yang besar kepada khalayak pembaca.

Dari segi teknik penyampaian, novel ini sesuai dengan khalayak sasarannya, yakni remaja awal kerana tidak dibina dalam struktur yang kompleks sama ada dari segi perwatakan, gaya bahasa dan aspek lainnya. Begitupun binaan naratifnya tidaklah pula terlalu simple; masih wujud teknik yang kompleks terutama dari segi plot tetapi tetap komunikatif untuk khalayak sasarannya. Kompleksitinya plotnya memadai ditandai dengan teknik imbas kembali dan unsur ketegangan yang disisipkan secara berseni.

Kelebihannya yang lain terletak pada kekemasan binaan naratif; watak, konflik dan pengucapan bahasa yang ditampilkan secara selektif dan disusun dalam struktur yang rapi. Tiada unsur pembaziran dari segi pengemukaan watak; setiap watak mempunyai peranan yang melengkapkan alur cerita. Konfliknya juga berfungsi untuk memperkukuh penyampaian pemikiran dan pembentukan tema keseluruhan. Dengan kelebihan dari segi muatan dan seni penukangan naratif, novel ini mempunyai merit untuk diiktiraf sebagai bacaan yang bermutu untuk khalayak sasarannya, iaitu remaja awal.

-Laporan Panel Hakim HSKU 2006

Read more...

Selasa, Julai 14, 2009

JUSTERU ...

Membaca Justeru Impian di Jaring'(JIDJ) membawa saya bernostalgia ke zaman sekolah rendah bermain badminton bersama jiran sebaya, Shamsul. Sewaktu tiba musim badminton, ada sahaja masa senggang, kami akan bermain badminton di lorong siap dengan jaring. Bermain-main bersungguh-sungguh dengan lagak jagoan era 90-an Joko Suprianto, Rashid Sidek, atau Patrik Hoyer Larsen. Orang putih kata, 'Boys eye full of dream'. Kadang-kadang sampai bergaduh.

Walaubagaimanapun JIDJ bukan kisah tentang impian budak kecil tetapi impian murni cetusan iman. Impian yang ingin meletakkan nama bangsa, agama dan negara pada suatu tempat yang tinggi
martabatnya. Syahir adalah pemain badminton yang berperibadi terpuji dan teguh mempertahankan prinsip dan syariat agama. Pemakaiannya yang memakai 'tight' menutup aurat mengundang segala macam reaksi. Pada hakikatnya menutup aurat sememang dan sepatutnya tidak menjadi batu penghalang untuk bersukan dan menjadi jagoan dunia.Lihat sahaja ratu pecut Bahrain, Ruqaya Al Ghasara yang meskipun bertudung tetap tidak menghalangnya meraih juara dalam acara lari 200m di Sukan Asia di Doha lalu.

Baca lanjut.


Memo: Terima kasih, Dayat, yang telah sudi 'mereviu' novel remaja awal saya ini.

Read more...

Ahad, Julai 12, 2009

JANGAN TAK BELI BUKU INI!

Bahasa yang bertenaga ditampilkan menerusi diksi yang segar. Jati diri Nisah Haron sebagai pengarang jelas terserlah dalam karya mutakhirnya ini. Sesudah Tawarikh Cinta, inilah spin-off novel Mencari Locus Standi yang wajib anda miliki!

- Zaid Akhtar


Memo:
Terima kasih, Puan Nisah yang sudi mengirimkan saya senaskhah novel ini. Kata orang, kegembiraan yang tidak terucap tatkala menyambut kelahiran novel baharu kadangkala seperti menyambut kehadiran cahaya mata baharu juga. Selamat bergelar warga PTS!

Read more...

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP