Sabtu, Januari 30, 2010

BIANGLALA BOSPHORUS: 
AROMA PAGI ISTANBUL


“Dah habis hafaz kamus?”
Saya menggeleng sekaligus terseringai. Tentu Nurul Uyun sempat menjeling ke dalam kamar sebentar tadi. Lagipun sejak semalam saya membaca akhbar tempatan dengan kamus tidak lekang di tangan. “Empat tahun, Yun, dah banyak yang aku lupa. Bahasa, kalau tak dipakai, hilang pupus begitu saja. Sudah lama aku tak praktis bahasa Turki. Lainlah kau, belajar di Istanbul, bertemu jodoh di Islam Bol, err … berumahtangga pun di Isketambol.” Kami sama-sama tergelak. “Kau masih ingat lagi ya, lawak nakal si Amy tu?”
Saya angguk. Masakan saya lupa saat-saat indah bersama Hilmiyati dan wanita ini dahulu. Kami bertiga – kadangkala disertai Uzlah dan Maisarah – banyak menghabiskan masa bersama. Bercanda, berkongsi ilmu, cerita, air mata dan pelbagai lagi. Hidup dalam komuniti pelajar yang tidak besar di perantauan cukup mengakrabkan.
        “Jodoh, Amal.” Nurul Uyun menghirup teh suam perlahan-lahan. “Aku sendiri tak pernah menyangka akan tinggal di Istanbul sebegini lama. Macam Uzlah, siapa sangka akhirnya bertemu jodoh dengan lelaki Turki?”
 



Memo: Bianglala Bosphorus adalah novel bersiri terkini saya yang disiarkan di Majalah Anis. Novel ini adalah sequel kepada novel kedua saya yang terbit pada 2003 iaitu Rona Bosphorus. Untuk mengikuti siri keduanya, dapatkan Majalah Anis edisi Februari 2010 yang sudah berada di pasaran sekarang.

3 komentar:

helmy sudin 5:05 PG  

ada khidmat penghantaran ke seberang laut?sangap ni..hehe

Zaid Akhtar 10:29 PTG  

wah, seronok engkau merayap di Lubnan ye. jalan jangan tak jalan.
selagi termampu. talaqqi jangan dilupa.

tiramlaut 2:17 PG  

salam..ustaz,bile agak2 nye bianglala bosphorus ade kt pasaran?..ingtkn rona bosphorus stop mcm 2 je..alhamdulillah..de smbungannya...

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP