Selasa, Mac 22, 2011

SEMINAR SEHARI di UPM

Sabtu lepas, bertarikh 19 Mac, saya menghadiri Seminar Sehari bersama Penulis, Editor dan Penerbit anjuran Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi, UPM. Bertempat di Dewan Za'ba FBMK, program tersebut sebetulnya dikendalikan oleh para pelajar yang mengambil kursus Novel Melayu dan Penglahiran Bakat Kreatif di bawah bimbingan Dr. Kamariah Kamarudin dan Dr. Samsina Abdul Rahman.

Saya diminta mengisi Slot 1 pada sebelah pagi bersama dua editor ternama tanah air - Nor Azah Abd Aziz (Utusan Publications) dan Rozninah Abd Azib (Dewan Sastera). Rasa gerun juga apabila berkongsi pentas bersama dua editor major yang pernah berjasa kepada saya. Editor bagi saya, ibarat mak andam yang peranannya memperindah dan mempermantap sesebuah karya. Tanpa bimbingan, perhatian dan kerjasama mereka, siapalah saya pada hari ini.

Sementara Slot 2 pada sebelah petang menampilkan Nisah Haji Haron, Salina Ibrahim dan Zahiruddin Zabidi (PTS). Rupanya, setelah setahun lebih berlalu, barulah saya mengetahui bahawa Kak Salina Ibrahim kini sudah menjadi penulis sepenuh masa. Wah, alangkah hebat dan beraninya beliau!

Memandangkan saya sedikit dikenali dalam bidang penulisan novel, justeru saya memilih untuk berbicara tentang pengalaman saya dalam menghasilkan keempat-empat novel yang sudah terbit. Terima kasih kepada pihak penganjur yang sudi mengundang saya untuk berkongsi pengalaman penulisan saya yang tidak seberapa dan menelusuri kembali sebahagian dunia kepengarangan yang seadanya ini.

2 komentar:

Ahmad Zahiruddin bin Mohd Zabidi 9:40 PTG  

Assalamualaikum,

Kehebatanmu di persada aksara tiada yang mahu mempersoalkan....

Sedangkan kuhanya puing semilir, terasa suam sekali berlalu.

Zaid Akhtar 10:17 PG  

indah sekali bicaramu, imam muda.
awas, pujian melangit meranapkan kita.

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP