DISKUSI ILMU

Isnin, Jun 04, 2012

Sejak mula bercuti pada 30 Mac 2012, saya memang sentiasa mencari peluang untuk menambah ilmu yang boleh membantu saya mempersiapkan diri sebelum mula menulis. Ia amat penting untuk saya mengekalkan momentum memandangkan saya kadangkala tenggelam sendiri lantaran tinggal berjauhan dari universiti.  Justeru, saya memaksa diri menghadiri kelas yang saya fikirkan perlu terutamanya yang berkaitan teori dan falsafah kesusasteraan. Terima kasih kepada pensyarah yang mengizinkan saya mustami (menumpang hadir) dalam kuliahnya.

Pada hari Khamis, 31 Mei 2012, saya berasa beruntung kerana dapat menghadiri sebuah diskusi bagi kuliah BBK 6202: Teori & Falsafah Kesusasteraan, di Bilik Sarjana Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, UPM yang telah dihadiri oleh Prof. Dr. Ungku Maimunah Mohd. Tahir dari ATMA, UKM. Perbincangan berlegar tentang Syarahan Inaugural beliau dan Gagasan Persuratan Baru. Cukup kagum saya menyaksikan stamina Prof Ungku menyampaikan ilmunya selama dua jam tanpa henti.

 
Prof Ungku Maimunah sedang menurunkan autografnya pada buku Kritikan Sastera Melayu: Antara Cerita dengan Ilmu yang merupakan syarahan inaugralnya apada 2007.

0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP