Hadis Fitan i

Ahad, Oktober 21, 2012

SEMAKIN SINGKATNYA MASA

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
لا تقوم الساعة حتى يتقارب الزمان، فتكون السنة كالشهر، ويكون الشهر كالجمعة، وتكون الجمعة كاليوم، ويكون اليوم كالساعة، وتكون الساعة كاحتراق السعفة                                                                                                                رواه الإمام أحمد بسند صحيح 
Ertinya:
Dari Abu
Hurairah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda; "Tidak akan terjadi Kiamat sehingga masa menjadi singkat; maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".
                                                                                                           Hadis riwayat Imam Ahmad 

Syarah:
Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba-tiba masa sudah terlajak jauh, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan-akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan. Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada ada perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa. 

Menurut sebahagian ulama, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa ini ialah dicabut keberkatan daripadanya. Kalau dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan. Ini adalah satu petanda hampirnya Kiamat.

0 komentar:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP